In sommige bedrijven denken gasten echt dat alles kan en mag! Dit zijn de raarste (en ook nog eens veel voorkomende) reserveringen in de horeca én de antwoorden die je daar eigenlijk op zou moeten geven!

  1. Gast: ‘Goedenavond. Ik wil graag een reservering maken voor zaterdagavond 19:00 uur. Ik ben met mijn moeder en die is slechthorend. Is het mogelijk om een rustig rond tafeltje, liefst aan het raam, te krijgen? Anders kan ze me niet verstaan, snapt u?’

Medewerker: ‘Tuurlijk geen probleem. Het is op zaterdag wel vrij druk, maar ik verwacht regen en kou dus het terras is dan onbezet. Zal ik daar een tafeltje voor u opdekken? Of zal ik de negen omringende tafels binnen voor u blokken? Dan is er sprake van een uitkoop, dat zou neerkomen op €2628,00 reserveringskosten. Gaat u daarmee akkoord?’

  1. Gast: ‘Ik wil graag een leuke ronde tafel waar we met 8 personen aan kunnen zitten.’

Medewerker: ‘O, dat wordt lastig mevrouw, wij hebben alleen vierkante tafels.’

Gast: ‘Ja, maar ik vind ronde tafels altijd zo leuk zitten met een groep, dan zit iedereen even ver van elkaar vandaan en dat praat makkelijker.’

Mw. ‘Ah nu begrijp ik het. Geen probleem, ik zorg voor nieuwe tafels. Wij hebben op dit moment overigens leren stoelen, is er bij sommigen van u een voorkeur voor hout, veganistische gasten wellicht? Dan regelen we dat ook!’

Versieren

  1. Gast: ‘Ik wil graag reserveren voor een high tea voor aanstaande zondag om 15:00 uur. Het is voor een babyshower. Dus is het goed als we dan 1,5 uur van tevoren komen om de boel even mooi te versieren? We hebben wat ballonnen, slingers, confetti etc. Niks geks verder….’

Medewerker: ‘Dat kan altijd! We zullen de tafels die jullie nodig hebben gewoon de hele dag reserveren. Hebben jullie behoefte aan een paar medewerkers die helpen bij de versieringen?’

Gast: ‘Nee hoor, niet nodig! Wel fijn als we een ladder kunnen gebruiken. En we hebben een playlist. Hebben jullie Spotify?’

  1. Gast: ‘Ik ga vrijdag met 6 vriendinnen wandelen en we willen graag vooraf een kopje koffie bij u komen drinken met een lekker stuk appeltaart. We zijn dan zo rond 09:00 uur bij jullie, moet ik daarvoor reserveren?’

Medewerker: ‘Wat gezellig dat u lekker een dagje gaat wandelen en wat leuk dat u aan ons denkt voor koffie! Wij zijn om 09:00 uur nog niet geopend, wij openen altijd om 10:00 uur. Dus als jullie een uurtje later kunnen komen, ontvangen wij u graag met open armen!’

Gast: ‘Maar jullie kunnen toch gewoon een uurtje eerder open gaan? Het is ten slotte goede omzet! We zijn met zijn zessen hè?!’

Medewerker: ‘U meent het echt hè?’

Allergisch

  1. Gast: ‘Wij komen aanstaande zondag met het gezin bij jullie eten. Nu is mijn zoontje alleen zwaar allergisch voor gluten. Nu ga ik ervan uit dat het geen probleem is om geheel glutenvrij voor hem te koken, alleen ik wilde het toch even dubbelchecken.’

Medewerker: ‘Maar meneer, u realiseert zich dat wij een pizzeria zijn en dat de bloem bij ons door de keuken vliegt?’

  1. Gast: ‘Goedendag. Ik wil graag een tafel reserveren voor aanstaande vrijdag en dan wil ik graag een ruime tafel, want ik wil graag mijn 2 honden meenemen, dus dan kunnen we lekker ruim zitten.’

Medewerker: ‘Ik moet u teleurstellen. Er mogen geen honden bij ons naar binnen….’

Gast: ‘Ja, maar ze doen niks hoor.’

Medewerker: ‘Wat bedoelt u met niks? Niet blaffen, niet stinken, niet liggen, niet verharen, niet kwijlen, niet drinken, niet in de weg lopen, niet ademhalen, helemaal niks?’

Gast: ‘Nou, dat is wel erg overdreven.’

Medewerker: ‘Ja van u, toen u zei dat uw honden niks doen. Goedenavond!’

lekker grote tafel met z’n tweeën!

  1. Gast: ‘Ik wil graag voor zondagmiddag een tafel reserveren voor 2 personen. Die ene leuke tafel in de hoek graag, links als je binnenkomt.’

Medewerker: ‘Ik wil heel graag een reservering voor u maken, maar de tafel die u bedoelt is voor 8 personen, dus dat kan ik niet beloven. Op zondag gebruiken we die tafel voor groepen.’

Gast: ‘Maar we komen heel vaak!’

Medewerker: ‘O, sorry, u heeft natuurlijk gelijk. Ik zal direct een bord laten maken dat groepen aanstaande zondag niet welkom zijn in verband met hoog bezoek. Wilt u dat ik uw naam daar dan ook even bijzet?’

  1. Gast: ‘Ik wil graag een leuk tafeltje reserveren voor morgenavond. Bij het raam graag, dan kunnen we een beetje van ons af kijken.’

Medewerker: ‘Tuurlijk, morgenavond 7 december 20.00 uur een tafeltje bij het raam. Wat zult u lekker van het uitzicht genieten! 20 tinten zwart…’

Blog door Wouter Verkerk en Marlon Mout 

Bestel NU op www.horecabo.nl kerstpakketten van 8 tot 25 euro voor echte horecamensen. Mede mogelijk gemakt door Nobeltje en HorecaBeLike

 

 

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top