Niks zo moeilijk om je als ervaren en volleerd horecamens te verplaatsen in je nieuwste collega’s. Zij hebben soms nog helemaal geen ervaring. Zij bedoelen het vaak helemaal niet verkeerd, maar door hun lompe gedrag loopt het hele team wel mooi blije gasten en dus ook fooi mis. Print uit en hang op. Voorkom MET JE HELE TEAM deze grootste ergernissen van gasten!

  1. Toiletbezoek zonder handen wassen! Doodzonde! Als een gast je de wc ziet verlaten zonder dat jij je handen hebt gewassen moet je niet vreemd opkijken als hij direct om de rekening vraagt. Niet voor niets hangt er in veel buitenlandse horecazaken een bord op de WC: Employees MUST wash hands with soap before returning to work!
  2. Vergeten te zeggen wat er allemaal op is! ‘Ja, daar heb ik nou echt zin. Heb ik een tijd niet gehad. Lekker! Wat zegt u? Zijn die op? O.. Nou, hmm, tja, ik had er al helemaal zin in. Hmm. Nou, doe me dan maar weer de hamburger. Wat? Is die ook op?!!’
  3. Niet weten wat de dagspecials zijn! ‘Ik vraag het even na in de keuken.’ En die gast zich maar afvragen of hij de enige is die het wil weten. Wedden dat hij iets anders kiest?
  4. Gasten laten wachten (op de rekening) ‘Ik kom zo bij u!’ Vergeet niet dat ‘zo’ voor jou misschien wel 5 minuten betekent maar voor een gast maar 15 seconden!
  5. Bellen of Candy Crushen! Je kan het nog zo vaak uitleggen, maar veel gasten denken dat jouw handheld een telefoon is. In een hoekje je bestellingen checken ziet er dus uit alsof je een spelletje doet. Gasten die op je wachten ergeren zich kapot.
  6. Kletsen met collega’s of bevriende gasten! Gasten zijn soms net kinderen. En dus jaloers op de aandacht die andere tafels wel krijgen… En net als kinderen hebben ze altijd een manier om die aandacht dan toch ook te krijgen. Weet je hoe? Door iets te verzinnen, bijvoorbeeld een klacht.
  7. Naar rook stinken! Zelfs gasten die gerookte zalm bestellen zitten niet te wachten op deze live-experience. Zorg dat je rookpauzes rond lunch en diner zoveel mogelijk vermijdt en was in ieder geval je mond en je handen.
  8. Niet groeten! Veel nieuwe medewerkers zijn zo geconcentreerd met hun runner-taak bezig dat ze niet doorhebben dat die grote pilaar die ineens in de deuropening staat en waar ze doorheen proberen te lopen, een andere gast is die eigenlijk gewoon voor mag en in ieder geval graag begroet wil worden!

Bestel op www.horecabo.nl nu boeken en materialen tegen de scherpste prijzen!

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top