Veertig jaar geleden zeiden ze tegen mensen die overal waren mislukt:  ‘Je kan altijd nog in de horeca gaan werken!’ Dat was toen eigenlijk al niet zo, maar vandaag de dag is echt alles anders. De horeca is een van de moeilijkste vakgebieden waar de moderne gast de allerhoogste eisen stelt aan service en gastvrijheid. 7 x waarom horeca veel moeilijker is dan vroeger:

  1. Vroeger waren de gasten degene met initiatief, nu verwachten gasten dat jij het proces stuurt.

De moderne gast wil meer gemak. En wat is er nou gemakkelijker dan lekker achterover leunen en alleen maar ‘ja’ zeggen en instemmend knikken? Anders dan vroeger wordt er nu van jou verwacht dat je met de allerbeste ideeën komt! Dat is veel lastiger dan alleen maar zeggen: ‘ Zeg het maar!’

  1. Vroeger kwamen mensen voor eten en drinken, nu voor aandacht, aandacht, aandacht en eten en drinken!

‘Wat hebben ze hier lekkere koffie!’ ‘Hebben jullie ook pils van de tap?’ Je hoort het bijna nooit meer. Nu de mensen thuis heel veel lekkerder eten en drinken dan vroeger, verras je gasten niet meer zo snel met alleen eten en drinken. Des te meer doe je dit met heel veel oprechte aandacht. Daar is namelijk in veel huishoudens wel steeds minder van. En mensen komen naar de horeca voor dingen die ze thuis niet hebben! Aandacht geven is veel intensiever dan alleen eten drinken geven, maakt het vak dus veel moeilijker.

  1. Mensen reizen veel meer dan vroeger.

Heel veel mensen hebben ergens in de wereld kennis gemaakt met het (in hun ogen) allerhoogste niveau. Daar word jij nu mee vergeleken! Dat legt de lat voor iedere zaak veel hoger dan vroeger.

  1. Vroeger kenden mensen hooguit een handvol zaken, nu (virtueel) honderden zaken die ze allemaal met elkaar vergelijken.

Gasten keken vroeger niet veel verder dan de drie of vier zaken in het dorp of in de buurt. Vandaag schotelt iens.nl, Instagram of de buurvrouw ons een keuze van honderden zaken voor, waar iedereen ook nog eens een mening over heeft. Onderscheiden is dus veel moeilijker dan vroeger.

  1. Vroeger wisten gasten niet zoveel van eten en drinken. De moderne gast is (vindt hij zelf) expert en verwacht dat dus ook van iedere medewerker.

‘Wat is de herkomst van deze zalm?’ ‘Is dit bier heel hoppig?’ ‘Welke druivenrassen zijn er in deze wijn gebruikt?’ ‘Welke merken tonic heeft u allemaal?’ ‘Ik volg een glutenvrij dieet, kunt u daar rekening mee houden?’ Ga er maar aan staan als 17-jarige met je bijbaan!

  1. Vroeger had een horecabedrijf gemiddeld 40 dranken op de kaart staan, nu hebben zaken alleen al meer dan 40 soorten gin.

Het is voor een nieuwe medewerker in de horeca bijna makkelijker om te slagen voor een VWO examen geschiedenis, dan binnen de kortste keren de hele kaart van een horecabedrijf uit je hoofd te kennen. Vroeger was dat veel makkelijker, toen was het assortiment namelijk ook heel veel kleiner.

  1. Vroeger werkten er ondernemers en voornamelijk vaklieden in een horecabedrijf en werd de tent niet overgelaten aan een paar onervaren medewerkers.

Hoe duidelijk ‘het inwerkboek’ ook is, lezend tussen alle type-ex vlekken en doorhalingen heen, niemand werkt je zo goed in als de geduldige ondernemer die met zijn 25 jaar ervaring precies vertelt hoe hij het hebben wil, je vertrouwen geeft, je iedere dag corrigeert en stimuleert en je heel langzaam aanleert hoe ‘het hoort’. Was vroeger alles beter? Nee! Maar dat was wel heel fijn!

De komende jaren zal je nog veel meer zien dat alles zal draaien om de medewerkers die een bedrijf aan zich weet te binden. Nu al verdwijnen er regelmatig zaken die het gewoon niet meer kunnen regelen. Mensen niet vast weten te houden of gewoon nooit goede mensen hebben kunnen vinden en toch maar open zijn gegaan. Dan gaat het hard. 50 jaar geleden kwam je nog wel weg met een slechte barman maar wel een koude borrel, nu kan je dat vergeten. Het vak is zoveel lastiger geworden en de verwachtingen zoveel hoger. De mensen in een zaak zijn alles! ‘Als je bier op is, dan drink ik wel iets anders maar als je mensen niet goed voor me zijn, kom ik nooit meer terug.’

Wouter Verkerk

Wouter schreef in totaal tien boeken over horeca en gastvrijheid. Zijn boeken zijn overal te koop maar alleen op www.horecabo.nl in voordelige voordeelpakketten!

Bezoek NU! de Horeca Be Like Webshop! En profiteer van de aanbieding van 3 boeken voor 15 euro!!! 

In aangepaste vorm verscheen deze column eerder op www.wouterverkerk.nl 

 

U zoekt oplossingen voor uw gastvrijheid vraagstukken?

Neem contact op met Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra

Top